zondag 20 februari 2011

De Kerkuil omgeving Veere Middelburg

woensdag 1 augustus 2007 8:53 door Draver


Ik doe ook nog wat werkzaamheden voor de Kerkuilen Werkgroep Walcheren, in de maanden mei/juni ga ik meestal rond de schemer naar de plaatsen in mijn gebied Veere en Middelburg waar Kerkuilenkasten zijn geplaatst,dan ga ik wat luisteren en observeren of ik mogelijk jonge Kerkuilen hoor en volwassen exemplaren zie uitvliegen, als ze honger hebben dan hoor je de jongen behoorlijk blazen.
Daarna maak ik voor medio juni een afspraak met de eigenaar van de schuur waar de kast hangt, ik heb zelf 6 nestkasten die ik regelmatig ga controleren, het lijkt dit jaar dat we een goed broedseizoen gaan halen, we hebben een warm voorjaar gehad, de Kerkuilen waren dit jaar vroeg met het leggen van eieren, het is ook een goed muizenjaar, dit heeft geresulteerd dat ik in mijn gebied behoorlijk wat jongen Uilen heb geteld,dit voorjaar 9 pullies, mogelijk worden er dat nog meer, de kans is nu afhankelijk van het weer dat er nog een tweede broedsel kan komen, we blijven attent. 

Het is altijd een hele toer om bij de nestkasten te komen, ze staan heel hoog in de boerenschuren en zijn soms heel moeilijk te bereiken, maar als je dan weer in zo'n nestkast hoog in de nok kijkt en je ziet jonge Kerkuilen, dan weet je waar je het voor doet, de Kerkuilen  populatie is nu redelijk constant op Walcheren, en dat is het succes van de Kerkuilenwerkgroep en de Stichting Landschapsbeheer Zeeland, die zorgen dat er op de juiste plaatsen kasten voor deze bijzondere vogels hangen.
Leefwijze
Kerkuilen zijn van nature holenbroeders, maar zij zoeken al eeuwen het menselijk gezelschap op. In de tijd dat het graan nog op hoge stengels groeide en pas binnen in de schuur werd gedorst, had de kerkuil de belangrijke taak om de muizenstand binnen de perken te houden. In de grote boerenschuren werd boven in de nok een speciale vliegopening gemaakt.  

Tegenwoordig moet de kerkuil het grootste deel van zijn voedsel buiten de deur halen; een breed assortiment van woelmuizen, spitsmuizen, jonge ratten en enkele vogels staat op het menu.
Afhankelijk van het voedsel aanbod kan een kerkuilenpaartje meerdere broedsels grootbrengen. In goede (veld)muizenjaren krijgen ze ook meer jongen per legsel. Kerkuilen kunnen behoorlijk zwerven. Sommigen verdwijnen voorgoed naar het buitenland; andere blijven jaren op hun stek.
Voorkomen in Zeeland
Met de kerkuil gaat het eigenlijk wel goed. Een slecht muizenjaar zorgt wel eens voor een daling, maar ieder jaar neemt het gemiddelde aantal broedgevallen in Zeeland licht toe. Er zijn nu iets meer dan 100 broedparen in Zeeland bekend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten